h1

Ikut sunnah ker ?

21, December 2009

big love

Pasang satu lagi memang salah satu bahan cerita yg menarik di malaya.   Apatah lagi jika berkaitan dengan orang terkenal, antara politikus dan artis misalnya. Surat kabar buleh laku dibuatnya. Hits laman web buleh naik.

Walau dibenarkan dalam agama, tetapi tetap akan ada pihak yg terasa disisihkan. Maka keluarlah kenyataan2 membela diri berikut:

“Banyak hati yg hendak dijaga”

“Saya pun kena menjaga hati orang lain dan mungkin ketika ini juga sebenarnya ada pihak yang sudah terguris”

Piii rahhhh….banyak lah engkau punya songel. Jaga hati apa kebendanya kalau dah menguris hati orang.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

‘Nak ikut  sunnah’ menjadi salah satu kata2 yang digunakan orang malaya sbg alasan untuk beristeri lain.

Betul ker tu ?

Semua sedia maklum yang Nabi hanya berkahwin lebih dari satu setelah isteri pertama baginda Khadijah r.ha wafat. Dan semua sedia maklum betapa cintanya baginda kepada isteri pertamanya hingga menimbulkan kecemburuan Aishah r.ha.

Begitu juga bila Nabi mendengar rancangan puterinya akan dimadukan, baginda menegur supaya jangan sekali-kali menyakiti Fatimah puteri Baginda, kerana itu adalah serupa dengan menyakiti baginda sendiri.  Saidina Ali r.a akur dengan teguran itu. Saidina Ali r.a  hanya berpoligami setelah kewafatan Fatimah r.ha.

Nah, sekarang sunnah siapakah yg diwar2 kan ? Nafsu ?

Mungkin global ikhwan ada jawapannya ? Ingin meramaikan ahli ker ?

2 comments

  1. assalamualaikum..salam takruf bro..den tau blog kau ni sobab selalu layan bolg abang den..loppiess..tak suka sunnah akan punah..


  2. walaikumsalam…

    mmg boto lah tu, hanya dalam sunnah ada kejayaan…

    beruntung lah siapa yg paham sunnah dan beramal dengannya…



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: