h1

Pojok Pak Tuo Jenggut

7, December 2009

Bersoal jawap apa saja bersama Pak Tuo Jenggut.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tarikh : 7 Dec 2009

Apa masalahnya ?

Soal :

Salam Pak Tuo,

Saya ada masalah sikit lah. Saya ni merasa seperti di pulaukan oleh masyarakat lah. Saya ni duduk di negara orang, di tengah padang pasir pulak tu. Orang Malaya disini bukan nya ramai mana pun. Buleh lah lagi dikira dengan mesin kira. Tak lah sampai juta2 macam orang Bangladesh atau Indonesia kat sini. Namun saya merasa sangat mushkil lah kerana kawan2 Malaya yg duduk sama blok dengan saya selalu dijemput makan2, kenduri ke atau jamuan makan ker tetapi saya ni tidak pula dijemput sama. Kalau nak dikatakan tuan rumah tu tak kenal saya, mustahil lahpula sebab pernah berjumpa di majlis2 dan mereka juga ada yang datang ke rumah jiran seblok saya tu. Apakah sebabnya Pak Tuo ? Adakah sebab saya ni anti-masyarakat ? Adakah saya ni muka tak berseri ? Adakah saya ni sombong sebab tak pandai bercerita seperti orang lain ? Adakah sebab saya ni bujang takde isteri disni ? Apolah sobab ee ?

Jawap :

Sabar ! Ekau jangan marah kalau orang tak jomput. Mengikut sifat ikram muslimin, ekau kono bagi hak, tapi jangan minta hak. Contoh eeh, macam kes ekau ni lah. Kalau ekau buek kenduri, jomput semuo orang, tapi kalau orang buek kenduri jangan lah nak mengharap orang tu jomput ekau ! Diam2 ajo. Kalau dijomput, Alhamdulillah, kalau tak di jomput pun Alhamdulillah lah jugak. Jangan lah kocek hati yer. Sonyum ajolah orang nak buek apo pun.

salam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: