Archive for November, 2009

h1

telah tiba waktunya menyahut seruan

22, November 2009

telah tiba waktunya buat  tetamu2 allah menyambut seruan nabi ibrahim beribu2 tahun dahulu. dari segenap penjuru alam, dari udara,

lautan

dan darat,

semuanya menuju ke tanah diberkati, tanah paling mulia dimuka bumi.

hayati lah pengajaran disebalik semua amalan2 haji.

perhimpunan agung dibumi arafah, tiada bezanya antara pemimpin negara dan rakyat biasa, pakar ekonomi atau para petani, peniaga mahupun pekerja. walau kulit, mata dan rambut berlainan warna dan repabentuk tapi semuanya berpakaian sama warna dan seragam bentuknya. dengan satu niat dan satu suara, hanya pengampunan diminta serta pelbagai pengharapan di waktu2 qabuliat begitu. begitulah hakikatnya disisi Yang Maha Berkuasa, tiada yg membeza kecuali taqwa semata2. mengingatkan kita juga yang ummat ini perlu sentiasa bersatu bagai satu badan, barulah ada kekuatan dan tidak diperkotak-katik, malah mendapat bantuan ghaib dari Yang Maha Berkuasa.

sebagaimana bersemangat melontar jamrat begitulah hendaknya bersemangat untuk melontarkan seruan2 syaitan jauh2 dari kehidupan.

ketika bersusahpayah melaksanakan kerja2 haji hayatilah pengorbanan yg dibuat oleh keluarga Ibrahim a.s dalam mentaati perintah Allah. semuanya diabadikan dalam kerja2 haji yg akan dibuat oleh semua muslim hingga hari kiamat. begitulah mulia nya pengorbanan kerana Allah.

dan amalan korban setiap kali eidul adha yg berkaitan rapat dengan haji juga sempena perintah allah  untuk ibrahim a.s. menyembelih ismail a.s. setelah kerap melihat korban lembu2 di malaya dan sempena merayakan hari raya korban dibandar padang pasir ini, adakah agaknya peluang untuk melihat korban unta  pada tahun ini ?

 

apa2 pun, samada kamu diberi kesempatan ketanah mulia atau berada dimana sahaja dimuka bumi ini, ingat lah pengorbanan yg ditunjukkan keluarga Ibrahim a.s. semata2 untuk Allah s.w.t. semuga kita tidak malas untuk menyahut seruan untuk bersusah payah sedikit untuk kepentingan Allah dan agama.

semuga mendapat Haji Mabrur wahai tetamu2 Allah !

[gambar2 dari sini http://justquraan.wordpress.com/2008/02/07/old-hajj-pictures/ ]

Advertisements
h1

awasi lidah membuka pekong di dada

16, November 2009

ذَا الْمَرْءُ أَفْشَى سِرِّهُ بِلِسَانِهِ * وَلاَمَ عَلَيْهِ غَيْرَهُ فَهُوَ أَحْمَقُ
إِذَا ضَاقَ صَدْرُ المَرْءِ عَنْ سِرِّ نَفْسِهِ * فَصَدْرُ الَّذِي يُسْتَودْعُ السِّرَّ أَضْيَقُ

If a man spreads his secret with his own tongue
and blames another… then he is a fool.
If his own breast is too narrow to conceal his own secret,
Then the breast of the one in whom he places it is even narrower.

[Imam Shafie]

h1

hadiah untuk den kah itu ?

7, November 2009

7 November 2009

hari ini den tibo dipejabat  jam 7:00 pagi beb !. bila si sharif tahu den sampai awal,  dia sengaja menyakat, “anta datang jam 5 ker, selepas suboh ?” “Takdo lah, saja mahu balik awal lah ini hari, ada hal bosar”

Selepas asar, bergegas lah den siapkan apa yg patut, dan chap-alif-bot. bagi pak arab mungkin takde signifikan-nya balik awal, tapi rakyat malaya tentu ternanti2 tayangan secara lansung perlawanan bola malam ini. apatah lagi bagi rakyat nogori dan kelantan yg masuk final. memang banggo den. walau nogori tak menerima  den sebagai rakyat, tapi den ngaku sendiri lah, den memang anak nogori sobab dilahirkan  kek PD…berpuloh tahun dulu lah….

tapi siaran tv1 dari langit hari ni buat hal lah pulak. asyik scrambled ajo gambar ehh.. measat3 kena tutup dek awan ko ?

dalam mendengar2 suara tersokek2 tu, nampaknya nogori dah lead. menjerit pokek lah den sorang2 kek rumah ni ha.

nampak gayanya, piala akan jadi milik nogori lah….yahoooo…

5:15 pm (10:15 waktu malaya)

separuh masa kedua sudah bermula, jaringan telah bertambah lagi, 3 – 0. dan ketika wisel penamat nogori monang 3 -1.

terima kasih pasukan nogori, kerana menceriakan hari yg penuh makna buek den hari ini….

h1

ironi anak pak wahab

1, November 2009

sejak menjadi tahanan rumah kerana serangan resdung yg gawat, tv1 selalu menjadi teman dirumah. walaupun adakalanya hanya dengar suara dengan gambar terpecah2, adalah sangat mendamaikan apatahlagi ketika meniti saat2 derita bersendirian. dan selepas didedahkan dengan trailer dua tiga hari, siaran Eklusif1 petang tadi (jam 9:30 mlm waktu malaya) sangat dinanti2kan. tajuknya ‘ajaran sesat’.

bermula dengan kisah rasul melayu ditahan dan didakwa, 3 ajaran sesat di dedahkan dalam episod hari ini. walau jelas tersasar tetapi ramai yang terpengaruh walaupun dari golongan bijak pandai.

pertama, kisah abuya, bermula dari zaman al-arqam hinggalah ke rufaqa. hingga kini, masih ada yg percaya pelbagai keramat dan kelebihannya yg kononnya sebagai insan terpilih.

kemudian kisah ayah pin dengan kerajaan langitnya. siap dengan interview rtm dengan ayah pin 3 hari sebelum kawasannya diserbu dan dirobohkan kerajaan malaya.

akhirnya kisah ahli2 tariqat yg agak pelik amalan zikirnya hinggakan meloncat2. ahli tariqat selalu diperkatakan terlalu memuja shaikh2 mereka. begitulah antara ulasan yg diberi oleh Dr Mohd Asri bekas mufti perlis.

kemudian disiarkan ulasan seorang pegawai jabatan agama mengenai orang yg dibenarkan mengajar. beliau berkata, sebelum diberi kebenaran, sesaorang itu akan ditemuduga dan dipastikan pendirian/amalan tidak bertentangan dengan masyarakat umum, seperti contohnya jika sesaorang yg berpegangan ‘wahabi’ tidak akan dibenarkan kerana tidak secocok dengan pegangan ahli sunnah waljamaah orang malaysia. kemudian akan ditanya pula tentang tahap pengajian dan sebagainya.

<dalam hati – bagaimana pula dr asri buleh terlepas dari penilaian mereka ini ya ? dan dr asri juga ada dalam rancangan yg sama???>

—————————————————————————————————-

ironi apakah ini, bila dibuka laman berita online sebentar tadi, terpampang dimuka depan  berita mutakir

JAIS tahan bekas Mufti Perlis

02/11/2009 12:28am

KUALA LUMPUR 1 Nov. – Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin selepas beliau menyampaikan kuliah di sebuah kediaman di Taman Sri Ukay di sini malam ini.

Penahanan Mohd. Asri pada pukul 12 tengah malam itu dipercayai ada kaitan dengan fahaman Wahabi yang dikaitkan dengan beliau.

Sebelum beliau ditahan, sepasukan anggota polis dan pegawai JAIS telah berada di luar rumah banglo itu sejak pukul 8 malam.

Dianggarkan, terdapat hampir 1,000 orang hadir mengikuti kuliah tersebut. – Utusan

h1

ta’ban

1, November 2009

kesedapan melayan nafsu makanan laut menampakkan kesan bila tiba kembali ke sini.

alangkah butanya hingga tidak dapat mengesan sendiri tanda2 serangan ketika hidung mula berair bila tiba dikehangatan tengahari Manama. kepala yg selalu ditutup pun dibiarkan terdedah, mahu kelihatan ranggi mungkin, dengan rambut yg dah berbulan tidak digunting.  ‘ini rambut untuk musim sejuk !’, itulah jawapan bila diasak pertanyaan sikenit2 dirumah.

mungkin juga kerana terlalu risaukan selsema babi hingga terlupa tanda2 penyakit yang satu ini. bila kepala dah berdenyut2 dan sakit sekeliling mata dan hingus mula pekat semacam, barulah tersedar yang resdung menyerang. lawatan ke doktor di warood selepas menderita sendiri 5 hari mengesahkan serangan resdung yg gawat.

dan selepas mula menelan pil2 yg disuruh pak doktor, barulah kepekatan tekanan2 didahi mula hilang. tapinya seperti biasanya deria bau dan rasa juga turut terkesan. semuanya hawau…

 

%d bloggers like this: