h1

bukulima untuk bukumuka-mu.

19, July 2009

muhammad-ali-fist

ada kalanya keinginan berkawan memang tidak ada lansung. kawan2 yg ada pun, entah apalah kabar agaknya ya ???

walaupun di zaman ketik jari nih, bermacam saluran ada untuk menjalinkan persahabatan. tapi bila bersendirian, mcam dah tak reti pulak nak bermasyarakat. bukanlah pulak tak tahu bertatasusila dengan kawan sepejabat, atau chai-walla atau benggali di bakala, cuma tidak bersosial dengan masyarakat sebahasa sahaja. terbawa2 pulak di alam maya. jadi malas.

kalau di ikutkan, dari pelbagai komuniti siber yg didaftar (dengan pelbagai katanama pula),  sudah tentu buleh sibuk sepanjang hari dan malam dan tengah malam, malah di dinihari pun dengan bahan bacaan, komentar dan medan untuk meluahkan pendapat dan menegakkan pendirian. tapi, bila dah jadi malas, begitulah. tidak apa2 kan kalau malas begitu. jangan malas jalankan kewajipan sudah lah.

memang sungguh maju kaedah komunikasi internet ni. pelbagai kaedah ada, chatting, blog, portal komuniti selain email. hendak dengan tidak saja. dari tak kenal menjadi kenal, dari jauh menjadi dekat (dihati) dan yang dah lama tak jumpa pun buleh berhubung kembali.

tetapi sudah namanya manusia, kemana pergi pun masalah yg sama akan dibawanya. masalah2 di alam nyata juga sama menular di alam maya. bila berkumpul saja di mana2 portal maka timbullah hasad dengki, kata-mengata, fitnah-mefitnah dan macam2 lagi. perkara kecik pun buleh jadi besar.

kan manusia ni tidak sama. rambut sama hitam, hati lain2. cara berkawan pun berbeza. tak semua suka menonjolkan diri di alam siber nih. ramai yg memilih untuk terus anonymous. masing2 ada sebab sendiri. ikut suka hati kau lah jang.

bagi sesetengah orang, berhubung melihat muka ada lah wajib. walau tidak berbicara secara lansung lewat chatting, foto2 kamu yg kacak dan cantik adalah wajib ditayangkan dilamanweb kamu. jika tidak kamu akan dibuang dari senarai kawan mereka.

begitulah yg terjadi semalam. meluluskan request seorang kawan di bukumuka yg sudah lama terperap di senarai request membawa padah. hajat dihati untuk membersihkan senarai tersebut dari permohonan2 tertunggak membawa sedikit kekurengan. dia yg memohon, dia pulak bertanya siapa kita? kemudian ingin pula menetapkan syarat2 untuk berkawan dengannya. mahu ada gambar yg jelas terang benderang. jangan bersembunyi2 dibalik daun2 pokok semalu. kalau tidak tak payah lah berkawan dengan dia.

ingin dikabarkan kepada dia ” ermmm… bukulima mau ?”

2 comments

  1. hahahahhahahah kelakar…
    cam tu pun ada? bg je buku 5 sekali sonang crita


  2. ha ha ha…bedebusssss.



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: