h1

Kepada penguasa bandara AbuDhabi dan pengurus Etihad.

12, March 2009

Sungguh cantik terminal 3 yg baru dibuka untuk pengguna.

Pesawat yg saya naiki dari Riyadh petang tadi telah mendarat di Terminal 3 dan kami pengguna yg perlu bertukar pesawat telah menanya pegawai bertugas, di terminal mana perlu kami tunggu untuk penerangan selanjutnya. Malangnya pegawai bertugas tidak tahu dan hanya bergantung kepada maklumat di boarding pass. Jika tiada maklumat disitu, maka beliau tidak dapat memberikan sebarang jawapan. Terpulang lah kepada penumpang dimana mereka ingin menunggu.

Saya telah memilih untuk masuk ke kawasan Terminal 3 untuk melihat2 kawasan yg baru berserta kedai2 dan restoran. Saya telah ke sebuah restoran untuk makan malam dan telah memesan Nasi goreng dan Kari daging. Saya bertanyakan samada mereka boleh menerima Saudi Riyal, tetapi dimaklumkan yg mereka hanya menerima matawang Dirham dan dolar Amerika sahaja. Saya diminta menukar wang dibawah. Saya fikirkan tentu ada pengurup wang di tingkat bawah, tetapi rupanya saya perlu ke Terminal 1. Saya pun ke Terminal 1 untuk menukar wang.

Bila di Terminal 1, saya telah ke Transfer Counter untuk menanyakan dengan pegawai Etihad, diterminal mana yg selalunya penerbangan ke Kuala Lumpur akan berlepas. Pegawai yg bertugas juga seperti tidak mempunyai maklumat, dan meminta saya memerhatikan maklumat yg dipaparkan di Display Panel sejam sebelum masa berlepas. Walaupun sakit tekak saya menceritakan alangkah penatnya saya nanti berualngalik dari Terminal 1 dan Terminal 3 yg mengambil masa 10 minit berjalan kaki, tetapi masa menunggu yg panjang menjadi modal dia mendesak saya supaya menunggu saja maklumat dipaparkan nanti.

Saya mengambil keputusan untuk makan sahaja di Terminal 1 ini kerana restoran nya menerima Saudi Riyal dan juga kerana sudah agak lapar.

Baru sebentar tadi, semasa melawat laman web Etihad, saya terjumpa maklumat berikut :

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I’m traveling today – which terminal do I check-in at?
Please check the table below to determine if your flight currently departs from Terminal 3.  Terminals 1 and 3 share the same arrival facilities.

 

 Terminals Flights departing to:
 
 Terminal 3 Almaty, Bangkok, Brisbane, Brussels, Dublin, Frankfurt, Geneva, Jakarta, Kuala Lumpur, London Heathrow, Manchester, Manila, Milan, Minsk, Moscow, Munich, Paris, Singapore, Sydney, Toronto.
 
 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wah, sudah ditetapkan rupanya penerbangan mana yg akan menggunakan terminal 3 itu. Menjadi kehairanan pula, bagaimanakah maklumat ini tidak diketahui oleh staf ADAC malah staf Etihad sendiri ? 

Sebelum saya mengakhiri surat ini, ingin saya mencadangkan kepada tuan2 supaya memastikan staf bertugas supaya mempunyai maklumat terkini mengenai penerbangan dan terminal yg berkenaan. Ini akan mengelakkan para pengguna dan penumpang tidak keliru dan staf tidak akan kelihatan sangat dungu.

Dan seperkara lagi, sila pastikan kedai2 dan restoran di Terminal 3 supaya dapat menerima matawang2 lain seperti Saudi Riyal seperti yg dibuat oleh kedai2 di Terminal 1.

Sangat mendukacitakan, saya telah memilih makan malam di restoran di Terminal 1 sahaja dan tidak lah saya tahu apa yg terjadi kepada pesanan saya yg telah disediakan di restoran di Terminal 3 tadi. Mungkin dimakan saja oleh amoi2 yg bertugas.

Sekian. Selamat malam.

(Penumpang Etihad dan pengguna ADAC yg sedikit kuciwa)

[Terminal 1,  Bandara AbuDhabi]

21:48 | 12 March 2009.

2 comments

  1. lenkali kita naik helikoter occay?!!…makanan asti sedap menusuk jiwa rega…


  2. lahai.. cam tu ek.. cian..



Leave a Reply

