h1

siapa idola kamu, superstar ? honeystar ? hollywood ? bollywood ? plywood ?

7, October 2008

 

semasa menempel dengan rombongan dari malaya yg terdiri dari pak tani, tokey kedai runcit, polis pencen dan ustaz yg bergerak di Midland, England dan kemudiannya ke German, ada seorang pakcik dari Batu Pahat bercerita: “orang2 ni ramai yg bercerita ttg Hollywood lah, bollywood lah, aku cakap dengan mereka, aku ni orang kampung, tak tau pun ttg hollywood ke bollywood ke, yg aku tahu cuma plywood aje !’

how simple is his life ? kita sekrang terlalu banyak memikirkan perkara2 yg mungkin tak perlu sebenarnya dalam kehidupan dan pasti saja tidak memberi menafaat di kehidupan yg akan datang. bukan setakat memikirkan saja, tapi telah beramal dengannya. yg perlu –  ditinggalkan dan yg tak perlu –  di usahakan sungguh2. mmg lope, di zaman kelibut hari semakin ribut ini, semuanya mahu pantas dan cepat, tak terlarat hendak di pikul semuanya, kadang2, yg dikendung berciciran yg dikejar tak dapat2. kera di hutan di susu kan , anak di pangkuan mati kehausan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

satu surat muncul di peti surat ini hari ! mengenai jenggut dan lelaki. mengenai pilihan dan pemahaman. mengenai hasrat dan impian. mengenai hilangnya pedoman.

 

james pun dah berjenggut

james pun dah berjenggut, pernah kena tahan di heathrow kerana disyaki penganas..

bila di tunjukkan si james berjenggut pada anak2, mereka kata:” wah… ayah tiru dia ekk ?”

– ehh… tak lah bukan ayah ikut dia, dia yg ikut ayah …hahaha.

seperti nya gua tidak mahu ambik port hal lelaki yg mahu muka nya bersih seperti ratu cantik se entero dunia atau juga orang yg suka pada orang2 lelaki yg begituan, gua sangat berharap juga orang lain tidak mempertikaikan pilihan orang2 yg mahu berjenggut. kalau saja tidak mahu disebut lelaki2 yg memilih untuk berlicin habis sbg ‘macam peremp aje’ atau ‘ek eleh macam bapok lah lu’ begitu jugalah hendaknya kamu2 tidak memperlekehkan yg memilih berjenggut sbg ‘khambeng !’ atau lain2nya, yer tak ?

jika di lihat hanya melalui wajah, apa kah yg membezakan lelaki dan perempuan ?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

My Beloved Beard

Life has really changed.
Gone are the days…
Where people used to say
‘Aww your face is so sweet and smooth’.

Gone are the days…
Where it took ages,
To shape my sideburns
And shave all the facial hair

Gone are the days…
Of beauty, charm and attraction
As the beard is now,
A symbol of terrorism and backwardness.

People see me now,
As something strange and weird.
My relatives often make fun of me,
By asking … who broke your heart?

My distant friends ask me,
Did you join any terrorist camp?
My close friends at times make fun of me
‘Hey man, blades are very cheap nowadays’

Women often ask me,
Why don’t you shave that ugly beard
And be like a charming superstar?
You look boring!

I feel sorry for my sisters
As their minds are now totally corrupted
Inside the web of clean-shaved star icons,
As they’re the new age ‘trend setters’.

But very few know
That I follow a superstar.
His name is Muhammed (pbuh),
The forgotten hero.

And I have no regrets
As he has taught me,
‘This world is prison for a believer
And paradise for a non-believer.‘

So wake up, O muslim youth !
Remember our heroes – The Prophets and the Sahabahs
Remember, this world is a testing place
And don’t let your senses to deceive you.

So be proud to imitate,
The Prophetic style
For he has commanded us,
‘Grow your beards and trim your moustaches’.

And he who loves his Sunnah,
Has indeed loved him.
And he who loves him,
Will be with him in Paradise

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: