h1

Kembali menghirup udara pagi

5, October 2008

Syawal membawa ramai anak rantau pulang ke kampung halaman. Kembali menghirup udara segar dibawa angin sepoi2 bahasa, meniup kedaunan pepohon, gemersik geseran ranting2 bersama  seirama dengan siulan kicau burung2 di pagi hari. Kembali bersama handai dan taulan menghayati kegembiraan hari kemenangan.

Alangkah indah bagi yg punya tempat di hujung desa jauh dari hiruk pikuk keriuhan kebisingan segala jentera pembawa kemodenan kemajuan duniawi.

Punya tempat untuk ke pinggir kali, menjenguk kocakan air muga ada lubok untuk mengail barang seekor dua untuk bahan hidangan bersama bonda juga permata hati.

Aku tak punya itu semua. Tiada sawah bendang sejauh mata memandang. Atau pondok di kaki bukit berbalam2. Tiada kehidupan santai desa.

Aku hanya kembali ke teratak di tengah kota bersama semangat nafsi-nafsi tahap tinggi. Engkau engkau aku aku. “Jika tidak di undang kerumah terbuka, jangan lah hendaknya datang ke rumah ya” berbisik kata didalam hati.

Dalam kesibukan kehidupan, aku rindu pada kemanusiaan yg tiada menghiraukan kesusahan sendiri demi mengerat hubungan dalam bermasyarakat. 

Aku kembali sepi di pagi hari.

6 comments

  1. selamat hari raya juwerrr … ^_^


  2. Bro, selamat hari raya, maaf zahir batin. Begitulah bro, kita, hari demi hari, kehilangan masa lalu kita…kemudian yang tinggal hanyalah kenangan buat mendapat sedikit dingin dalam kelibut hari ini yang laju dan tidak peduli.


  3. lain kali buatlah cam tu lg… dtg bg short notice.. hahahha kan dah…. tak ada makanan special..


  4. lope : masa dan hari makin laju, semakin tidak terkejarkan.. tapi nafsu begitu besar, semuanya mahu diambil, digendung, dicekup….

    gee: kan dah bagi notis awal.. tak per ..itu namanya takde rejeki..


  5. hahahhaha notis awal tu tak tepat… mana aci gitu.. terkilan ni sebenarnya tau.. ishhhh


  6. lenkali kan bro dengan den nih hang kene lah bagi telegram…den nih takleh pakai langsung bila bab tepon…LOL



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: