h1

Murah rejeki.

14, September 2008

Ramai orang yg murah rezekinya dibulan yg mulia ini.

Rezeki yg nyata berbentuk riyal, ringgit atau dollar nampak dimata. Pandai sungguh orang mencari2 peluang. Buka gerai sana sini. Di bazar Ramadan, di simpang jalan atau dibawah pokok sekali pun. Kalau dah dapat port yg cantik, memang tak akan dilepaskan begitu saja.

Kalau dikatakan begini :

“Cik cik, mengapa berniaga di sini ? Kalau berniaga kat simpang tu kan untung, buleh dapat ramai pelanggan. Kalau cik berniaga kat sana, buleh untung berlipat kali ganda tau !”

Bagaimana agaknya reaksi cik peniaga tu ya ? Tentulah esuknya awal2 lagi akan ke tempat yg dimaksudkan.

Bagaimana pula reaksi bila dikatakan solat di masjid dapat 27 kali pahala ? dan dibulan Ramadan ganjaran amalan fardu digandakan sebanyak 70 kali.

Alaa…penat lah puasa ni. Solat dirumah aje lah… 

Cik Oiiiii….. 27 x 70 = 1890 kali ganda ganjaran tak mau ker ?????

Ehhh…. kenapa nak berkira2 ni nak buat amalan. Bukan kah tak ikhlas namanya tu ?

Wah..wahh..  kalau benda donia yg nampak depan mata ni, bukan main berkira ye..asyik nak untong aje, tak nak rugi…segala benda nak di perkirakan…setiap sen dikira. Kalau amalan utk akhirat tu, pahala utk bekalan akhirat, ambil sembrono aje..buat tak kisah..jadi minimalist terus-terusan….buat yg wajib aje beb. Banyak cantik lu punya muka !…

Mau balance lah… kalo donia kita tak mahu ketinggalan, akhirat jugak harus mahu maju membangun… 

Ayuhlah ….makmurkan masjid2 dengan amalan2 fardhu dan sunat…jika tidak dapat..solatlah berjemaah dimana2 yg sempat….

 

[jika sesuatu amalan itu diberitakan banyak ganjaran nya, bermaksud itulah amalan yg Allah suka !]

2 comments

  1. Trima kasih🙂


  2. huhuhuhu

    mo turun ke?

    me plak naik ke mesia timur lewww

    gie umah mem meeda plak from 28/9 till 8/10

    huhuhhuu…. pe pe bagitau jer bila ada kat sini nanti



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: